Pelaajakehitys

Pelaajakehityksessä pelaaja otetaan huomioon kokonaisuutena, ihmisenä. Kaikessa toiminnassa pyritään huomioimaan toimintaympäristön vaikutus psyykkiseen ja fyysiseen kontekstiin. Salibandyssa kokonaisuus on läsnä jatkuvasti, sillä peli on vuorovaikutteista ihmisten välillä, ikäluokasta riippumatta. Pikavoittoja emme hae, vaan haluamme ymmärtää ja auttaa pelaajia laaja-alaisesti, jotta heillä on todellinen mahdollisuus tavoitella omaa huippuaan. Emme rajaa pelaajan mahdollisuuksia liian aikaisin, sillä tavoitteena on mahdollistaa kasvu hyväksi aikuispelaajaksi. Pyrimme kasvattamaan pätevyyden tunnetta, autonomiaa sekä yhteenkuuluvuutta. Pyrimme huomioimaan sisäisen motivaation pelaajien kehityksessä, jolloin ulkoiset palkinnot eivät ohjaa toimintaa liiaksi vaan pelaaja ymmärtää oman kehittymisensä mahdollisuudet, sillä 99% kaikista pelaajista tulee pelaamaan lajia, huippu- ja harrastetasolla huomoiden, kaksoiuran mukaisesti eli opiskelun ja töiden rinnalla. Näillä reunaehdoilla pyrimme siihen että seuramme ottaa vahvemman roolin suomalaisessa salibandyssa ja pelaajat pääsevät mittaamaan omaa tasoaan kansainvälisellä että kansallisella huipuilla kun kehityksen eteen tehdään töitä malttaen.

• Meillä ensimmäiset askeleet otetaan aktiiviseen elämään opettelulla, johon voi opetella kerhoissamme ja samalla tutustaan liikuntaharrastukseen ja aktiiviseen elämään.
  • Tämän jälkeen opetellaan perusteita; mitä on harrastaminen urheilujoukkueessa sekä tekninen lajitekeminen saa ympärilleen salibandytaitojen oppimista harjoitteluympäristössä ja ottelutoiminnassa.
  • Harjoitteluun oppimisen vaiheessa, yksilön kehitysvaiheet huomioiden, kasvava pelaaja oppii ja alkaa ymmärtää että kehittävien asioiden harjoittelu parantaa harjoiteltavia taitoja.
  • Alakoulun viimeisillä luokilla ja yläkoulun aikana pelaaja pääsee harjoittelemaan harjoittelemista. Tässä ikävaiheessa päästään entistä paremmin kiinni salibandytaitoihin. Peruspelaamisen taitoja kehitetään pallollisessa ja pallottomassa pelaamisessa, erilaisten painopisteiden avulla. Tunkeutumispelien lainalaisuuksien lisäksi pelaaja oppii ymmärtämään laaja-alaisia salibandytaitoja harjoitellessaan. Salibandytaitojen yläotsikkoja ovat pallollisessa pelissä tukipelaaminen, tilan käyttö, tilan optimointi sekä hyökkäysalueella liikkumista.
  • Kun on opittu harjoittelemaan päästään lähemmäksi vaihetta, jolloin päästään opettelemaan kilpailua. Joukkuetason harjoittelun merkitys, ryhmätoiminta joukkueessa sekä yksilön vastuu harjoittelussa alkavat merkitsemään entistä enemmän. Tässä vaiheessa myös peliaika sekä oman tekemisen merkitys korostuu. Kilpailutilanne kiristyy kohti huippua kun arjen valinnat sekä yksilön toiminta joukkueen hyväksi. Kilpailuun opettelu alkaa pääsääntöisesti joukkueissa, joissa toimii eri ikäluokkia saman joukkueen alla.
  • Kun joukkue omaa riittävät kilpailu-urheilun perusteet voidaan alkaa harjoittelemaan voittamista. Kilpailu kiristyy kun tavoitteet on yhteisesti sovittu ja toiminta arjessa vastaa tavoitteiden kanssa. Peluutus ottaa isompaa roolia ja pelaajien roolit joukkueessa, tässä voittamisen vaiheessa, voivat aiheuttaa hankaluuksia mikäli kilpailun perusteita ei ole opeteltu aiemmin.
  • Seurassamme ymmärretään aktiivisen elämän merkitys. Aktiivinen elämä tukee yksilön kasvua pelaajaksi kun hän kasvaa kohti aikuisuutta. Joukkuetoiminta ei mahdollista riittävää liikkumisen määrää edes terveysliikuntasuositusten mukaisesti, joten ymmärrettävästi tavoitteelliselle pelaajalle on tärkeää harrastaa monipuolisesti ja liikkua aktiivisesti, jotta liikkumisen vaateet eivät tule yllätyksenä kun kilpailu kiristyy.

Painopistevalinnat

Seurassamme keskitymme salibandytaitoihin. Käytämme pääosan harjoitteluun käytettävästä ajasta salibandytaitojen opetteluun, joita harjoitetaan peruspelaamisen tavoitteiden avulla. Myös fyysinen harjoittelu on läsnä joukkueen toiminnasta riippuen mutta meille on tärkeää että pelaajamme oppivat hyviksi pelaajiksi. Psyykkinen valmennus pyritään yhdistämään sisään arjen toimintaan. Näemme että joukkueharjoittelun toimintaympäristöä hyödyntäen voidaan luoda monipuolisia tilanteita pelaajalle ja siten saavuttaa mahdollisuuksia oppia lajimme tärkeimpiä pelaamisen taitoja. Näitä pelaamisen taitoja syntyy pienryhmätoiminnan pelitilanteissa sekä laajemmissa pelaajaryhmissä (3vs3, 4vs4 ja 5vs5-pelimuodon mukaan) tapahtuvassa pelitoiminnassa. Parhaimmillaan innostunut pelaaja harjoittelee teknisiä suorituksia omatoimisesti ja joukkueharjoittelussa päästään harjoittelemaan pelitekoja.

Pelaajapolku

Ihmisen on helppo ymmärtää rajattuja kokonaisuuksia. Kuitenkin pelaaja on aina yksilö, jonka elämässä tulee erilaisia vaiheita urheilun ja ulkourheilullisten asioiden puolella. Tämän vuoksi on tärkeää pystyä tarjoamaan erilaisiin hetkiin erilaisia mahdollisuuksia salibandyn parissa. Steelersin kilpapolulla voidaan tarjota helposti ymmärrettävä lineaarinen pelaajapolku lapsesta aikuiseen. Seurassamme huomioidaan myös ei-lineaarinen polku, jolloin yksilö voi jatkaa seurassa erilaisissa tilanteissa. Polut risteävät niissä hetkissä, joissa yksittäisen pelaajan sisäinen motivaatio, joko hetkellisesti lakkaa tai kasvaa. Myös kentän ulkopuoliset tavoitteet tai muu arjen realismi voi yksittäisen pelaajan polkua ohjata.

Lopuksi

Kaikki edellämainitut pelaajakehityksen vaiheet pyritään sisällyttämään toimintaan siten että toiminta pysyy mielekkäänä, joka on tärkein asia. Tavoitteet pysyvät kauden aikana maltillisina, jotta myös valmentajien tekemä arvokas vapaaehtoistyö on mielekästä eikä pelaajia kuormiteta lapsuusvaiheessa taustateorioilla tai termien käytöllä. Kyseessä on kuitenkin iloa tuottava harrastus niin lapselle, nuorelle kuin aikuiselle.

Steelers Hämeenlinna ry

toimisto@steelers-salibandy.fi