Salibandyharrastuksen aloittaminen?
Steelers Hämeenlinna ryJulkaistu: 06.09.2024 14.30

Salibandyharrastuksen aloittaminen?

Steelersin ikäluokkajoukkueisiin mahtuu uusia pelaajan alkuja. Nyt etsimme uusia pelaajia 2013-, 2015- ja 2016-syntyneisiin. Myös tällä viikolla aloittaneeseen 2017-syntyneiden ikäluokkaan on vielä muutama paikka auki.

Nuorille Steelers-pelaajille karttuu salibandyn kautta myös muita taitoja, joita voidaan hyödyntää matkalla nuoruuteen ja aikuisuuteen. Mitä ne sitten voivat olla?

1. Lapsen fyysinen hyvinvointi

Salibandy on tehokas tapa ylläpitää ja parantaa fyysistä kuntoa. Se kehittää kestävyyttä, voimaa, nopeutta, koordinaatiota ja motorisia taitoja. Säännöllinen liikunta tukee sydän- ja verenkiertoelimistön terveyttä, auttaa painonhallinnassa ja vahvistaa lihaksia sekä luita. Mikäli lapsi oppii nuorena liikkumaan, hän pääsääntöisesti liikkuu myös aikuisiässä.

2. Sosiaaliset taidot

Joukkueessa pelaaminen auttaa kehittämään yhteistyötaitoja, sillä onnistuminen vaatii tiivistä yhteistyötä muiden pelaajien kanssa. Se voi parhaimmillaan opettaa kuuntelemisen sekä tukemisen taitoja. Ryhmän jäsenenä oleminen vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta, joka on ihmiselle tärkeää. Joukkueympäristöstä voi löytää elinikäisiä ystävyyssuhteita. Myös vuorovaikutustaidot ovat läsnä jokaisessa tapahtumassamme.

3. Itseluottamuksen kehittäminen

Osallistuminen joukkueurheiluun voi vahvistaa itseluottamusta. Kun yksilö kokee onnistumisia harjoituksissa ja peleissä, se lisää tunnetta omasta pätevyydestä sekä kyvykkyydestä. Myös joukkueelta ja valmentajilta saatu tuki ja palaute kannustavat kehittymään.

4. Yhteispeli

Joukkueharrastaminen opettaa asettamaan tavoitteita ja työskentelemään niiden saavuttamiseksi yhteisten ja pelin sääntöjen mukaisesti. Se kehittää kurinalaisuutta ja sitoutumista, sillä pelit ja harjoitukset vaativat säännöllistä läsnäoloa. Pelaaja oppii, että pitkäjänteinen harjoittelu ja yhteistyö tuottavat tuloksia. Joukkueharrastaminen opettaa käsittelemään ristiriitoja ja ratkaisemaan ongelmia yhdessä. Joukkueessa tulee usein tilanteita, joissa pelaajien on löydettävä kompromisseja tai sovittava erimielisyyksistä. Tämä kehittää kykyä neuvotella, kuunnella ja löytää ratkaisuja rakentavalla tavalla.

5. Tunne-elämän kehitys

Tappiot ja voitot kuuluvat salibandyyn. Tappioiden käsitteleminen opettaa käsittelemään vastoinkäymisiä ja jatkamaan eteenpäin, kun taas voitot vahvistavat positiivisia tunteita ja palkitsevat harjoittelun. Näiden tunteiden kohtaaminen turvallisessa harrastusympäristössä auttaa myös arkielämässä ja matkalla kohti aikuisuutta.

Yhteenvetona voidaan todeta, että pelaaminen Steelersissä kehittää paitsi fyysistä kuntoa myös sosiaalisia taitoja, henkistä hyvinvointia ja elämänhallintaa. Se on erinomainen tapa kasvaa niin yksilönä osana yhteisöämme.

Ota yhteyttä ikäluokan joukkueenjohtajiin ja lähde mukaan oppimaan. Kaikille uusille pelaajille on tarjolla kahden viikon maksuton kokeilu Steelersissä.

P12 (2013-syntyneet) Jenni Harmoinen (steelers.p2013@gmail.com)

P10 (2015-syntyneet) Anna Rontu (anna.om.rontu@gmail.com)

P9 (2016-syntyneet) Niina Korhonen (niina1.korhonen@gmail.com) tai Marjukka Peltonen (steelers.p2016@gmail.com)

P8 (2017-syntyneet) Jonna Jansson / seuratyöntekijä (toimisto@steelersry.fi)