Axel Salonen North American Floorball Leagueen
Steelers Hämeenlinna ryJulkaistu: 07.07.2024 07.00

Axel Salonen North American Floorball Leagueen

Axel Salonen pelaa heinäkuussa tilapäissiirrolla North America Floorball League- sarjassa Seattle Sockeyes-joukkueen vahvistuksena.

NAFL on Yhdysvalloissa pelattava salibandysarja, jota pelataan heinäkuun ajan. NAFL:ssa pelaa tänä vuonna kuusi joukkuetta. Mukana ovat Fort Worth Jaguars, Minnesota Growlers, Ohio Aviators, Fresno Force, Texas 39ers ja Seattle Sockeyes.

Sarjan nimekkäimmät pelaajat ovat maajoukkuetasoa, jotka tulevat Ruotsin liigan, Sveitsin liigan ja Fliigan joukkueista. Myös hämeenlinnalainen Esport Oilers-valmentaja Jussi Sihvonen on turnauksessa mukana. Sihvosen joukkueessa nähdään esimerkiksi Peter Kotilainen (Floorball Thurgau, Sveitsi NLA), entinen Steelers-maalivahti Pasi Järvinen (LASB, Fliiga) sekä mielenkiintoisena hankinta joukkueessa pelaa entinen NHL-pelaaja Joonas Donskoi.

Axel, Olet lähdössä NAFL:liin mistä ajatus lähteä Yhdysvaltoihin pelaamaan syntyi ja miten projekti eteni?

Ajatus tuohon kyseiseen turnaukseen lähti jo reilu vuosi sitten kun muutama ystävä on ollut aikaisemmin pelaamassa. Tiedustelin asiaa vuoden vaihteen jälkeen ja asia tuntui mahdottomalta. Viime lauantaina hieman yllättäen kuitenkin tapahtui ja muutaman puhelun jälkeen minulla olikin sopimus kourassa jo sunnuntaina myöhään illalla.

NAFL pelataan heinäkuun aikana mutta mitä pelireissu käytännössä pitää sisällään?

Reissu kestää 18 päivää mutta itse turnaus on 15 päivää pitkä. Matkustamme 11. päivä Austiniin, Texasin osavaltioon, jossa myös pelataan sarjan ensimmäiset kolme ottelua meidän osalta. Tämän jälkeen lennämme lentokoneella Nashvilleen, jossa vietämme kuusi päivää ja pelaamme neljä ottelua. Viimeisenä etappina toimii Duluth, Minnesotan osavaltiossa, jossa pelataan sarjan viimeiset 3 ottelua. Näiden otteluiden jälkeen neljä parasta pääsee mitalipeleihin. Tämän jälkeen matka taittuu sieltä sitten kohti Suomea.

Miten majoitus ja liikkuminen toimii pelipaikkakunnilla?

Majoitumme koko joukkue Airbnb-asunnoissa, jotka ovat meille erikseen varattu reissua varten. Liikumme joukkueen järjestämälle kyydityksellä pelipaikoille ja vaihdamme osavaltiota muutaman kerran lentäen.

Millainen joukkue Seatle Sockeyesilla on tämän vuoden sarjassa ja mitä tavoitteita joukkueella on?

Joukkue on todella monipuolinen sekä kansainvälinen. Meillä on ainakin kuudesta eri maasta pelaajia. Odotukset turnaukselle tottakai ovat että saamme joukkueena menestystä mutta isoin juttu on ehdottomasti kokemukset mitä tuollain turnaus voi antaa.

Mitä itse odotat reissulta?

Koen olevani onnekas että saan tällaisen mahdollisuuden mitä ei jokainen saa. Itse odotan että pystyn olemaan joukkueessa ratkaisevassa roolissa sekä kehittämään omaa peliäni koska vastustajat ovat todella kovia. Pelaajia löytyy mm NHL:n, Sveitsin liigan, F-Liigan sekä Ruotsin sarjoista.

Mitä Steelersin some-seuraajat voivat odottaa Axel Salosen NAFL-matkalta?

Reissusta varmasti saadaan kuvaa niin pelikentiltä kuin sen ulkopuolelta. Mahdollisesti myös pelaajien kommentteja voi päästä näkemään. Olisi myös tarkoitus pitää muutama Instagram-livelähetys, joten pysykäähän kaikki kuulolla.

Axel Salonen pelaa turnauksen väliaikaisella seurasiirrolla, ja kun turnaus päättyy Axel liittyy takaisin Steelersin edustusjoukkueen vahvuuteen. Seuraa Steelersiä Instagramissa niin pääset näkemään Axelin matkaa Yhdysvalloissa.